1 kommentar

  • 29 October 2017

    Den svenska casinobranschen har under de senaste åren genomgått många markanta förändringar, inte minst utifrån ett tekniskt och digitalt perspektiv. Framstegen har varit dominerande och branschen i sig tros vara den enda som gjort så stora framsteg på webben. I länder som Malta motsvarar branschen hela 25 procent av landets totala BNP.

    Till följd av satsningarna har fokus lagts på ytterligare målgrupper och ännu nischade segment. Parallellt med filtreringen av målgrupper satsar många nya sajter på expansiva spelutbud; allt från särskilda spel för kvinnor och Android-användare till nya marknader och språk. 

    I takt med den digitala tillgängligheten har många verksamheter börjat intressera sig för nya regioner, kontinenter och länder. Östeuropa och Asien anses för närvarande vara attraktiva, mestadels för att båda regionerna legat efter i spelbranschens utveckling. Legalisering och digital infrastruktur har varit den bidragande orsaken. Minst intresse har industrin uttryckt för USA och Västeuropa som i kontrast med Östeuropa och Asien har en väldigt tuff konkurrens.

    Även om utbudet av spel kommer bli väldigt snarlik det vi hittar idag på sajter som Karl Casino, kommer störst fokus riktas mot personliga preferenser och intressen. Möjligheterna är många, och enligt Gaybladet fanns det till och med företag som inriktar sig på casinospel för homo-, bi-, och transpersoner.

    Intresset för nitschade spelsegment har aldrig testats och det finns i skrivande stund varken analyser, prognoser eller statistik som kan presentera en potentiell utveckling. Därför tror många att de klassiska webbsidorna som erbjuder klassiska casinospel kommer leva kvar. Spelare som föredrar klassiska spel inom ramen för casino online tros alltså gå till nyacasinoonline.se eller någon annan snarlik webbsida.

    Med hänvisning till potentiella spelsegment tror branschexperter och analytiker att VR (virtuell verklighet, även kallad för Virtual Reality på engelska) kan bli ett kommande genomslag under de närmsta åren. Parallellt med VR ser många analytiker ytterligare potential, bland annat inom Esport.

    Om VR blir en verklighet inom spelbranschen kommer utvecklarföretag som NetEnt och Microgaming få den ärofyllda utmaningen att skapa ett casinoinspirerat VR-spel där spelaren får en casinoupplevelse. Även om idén i sig låter lockande så ligger problematiken i två punkter; priset för en VR-enhet (som i dagsläget ligger på drygt 8 000 kronor) och operatören som är beredd på att ta klivet och bli den allra första på marknaden att introducera VR. Kostnaden för ett sådant steg är avgörande för hur branschen kommer att prestera och om det kommer finnas andra som är villiga att implementera VR-spel i sitt utbud. Intresset för Esport har å andra sidan ökat under 2017 och enligt prognoserna kommer trenden bli mer positiv under det nästkommande året.

Logga in eller registera konto för att kommentera.